Begrijpend lezen

Volg de officiële nascholing bij het boek ‘Begrijpend lezen in een doorlopende lijn’.

Stel je eigen teamscholing samen op basis van onderstaande modules. Voor een duurzaam resultaat en goede verbinding met de dagelijkse praktijk in de klas, vul je de teamscholing aan met lesobservaties en feedbackgesprekken. Ook krijgen een duurzame implementatie en borging aandacht middels een samenwerking met onderwijskundig leiders en leraren.

1

Begrijpend lezen - Startbijeenkomst

Je kunt het belang van geletterdheid beschrijven, je weet wat wordt verstaan onder begrijpend luisteren en -lezen en hoe tekstbegrip tot stand komt. Hierbij zal veel aandacht zijn voor het belang van achtergrondkennis. In de bijeenkomst is ruimte voor een gesprek over schoolbrede visievorming op het onderwijzen van tekstbegrip: is begrijpend lezen een vak apart, of werk je met elkaar in stappen naar (meer) integratie met andere (zaak)vakken? Je krijgt praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt gaan in de praktijk.

2

Begrijpend lezen – bijeenkomst groep 1, 2 en 3 (en evt. 4)

Na een gezamenlijke teamstart leer je in deze onderbouwbijeenkomst meer over het vormgeven van onderwijs in begrijpend luisteren, waarbij de focus zal liggen op het (voor)lezen binnen thema’s om zo samenhang aan te brengen in kennisopbouw van leerlingen. De overgang van het begrijpend luisteren en lezen zal aandacht krijgen, want waar begin je met het samen lezen van teksten met leerlingen, en kan het begrijpend luisteren en lezen ook (deels) naast elkaar bestaan? Na deze bijeenkomst kun je samen met collega’s praktisch aan de slag met het ontwerpen van goede lessen, deze uitvoeren in de praktijk en een doorlopende lijn aanbrengen in de gehele onderbouw.

3

Begrijpend lezen – Bijeenkomst groep (evt. 4) 5 t/m 8

Na een gezamenlijke teamstart leer je hoe je in een doorlopende lijn met je collega’s vormgeeft aan het begrijpend lezen met leerlingen, waarbij de focus zal liggen op het meer lezen in samenhang, zodat leerlingen werken aan uitbreiding van hun woordenschat en achtergrondkennis. Je krijgt zicht op een goede lesopzet en met didactische handvatten kun je direct aan de slag met het voorbereiden en uitvoering van goede lessen in de gehele midden- en bovenbouw.

4

Begrijpend lezen – Vervolg op maat

Voor een duurzaam traject wordt er tijdens vervolgbijeenkomst(en) aandacht besteed aan:

  • Tekstkwaliteit: kwantiteit en kwaliteit
  • Tekstselectie: hoe kies je een geschikte tekst
  • Literaire kenmerken: tekstgenre, -type en -structuur
  • Het effectief begeleiden en ondersteunen van risicolezers
  • Een passende, haalbare en duurzame werkwijze op school

Deze onderwerpen kunnen in afstemming met de school, al dan niet gecombineerd met elkaar, in aanvullende teambijeenkomsten aan de orde komen zodat gezamenlijk diepe en stevig onderbouwde kennis wordt opgebouwd binnen het team en goede keuzes voor het leesonderwijs kunnen worden gemaakt.

Marita Eskes is de auteur van boeken over effectief leesonderwijs

Marita Eskes

Effectiefleesonderwijs.nl
Geregistreerd bij CRKBO
KvK 89677447
BTW-ID: NL004758998B23

Wij verzorgen ook lezingen voor besturen, stichtingen en interne academies. Op zoek naar individuele nascholing? Kijk dan op de website van Onderwijsdesk: individuele nascholing.

Marita Eskes is de auteur van boeken over effectief leesonderwijs

Marita Eskes

Effectiefleesonderwijs.nl
Geregistreerd bij CRKBO
KvK 89677447
BTW-ID: NL004758998B23