4 januari 2024

door Marita Eskes en Marcel Schmeier

Een gewoon goed 2024 gewenst!

Gelukkig nieuwjaar!
Lieve leraren en andere onderwijsprofessionals: gelukkig nieuwjaar! Wij wensen jullie een heel mooi, gezond en inspirerend 2024 toe. Opdat we samen elke dag mogen leren, onszelf blijven ontwikkelen en samen blijven bijdragen aan kwalitatief goed onderwijs voor leerlingen in Nederland.

Een positief gevoel
Vol energie en met een positieve blik op het nieuwe jaar beginnen wij aan 2024: wij kijken uit naar mooie samenwerkingen die op ons pad komen, naar opbrengstrijke begeleidingstrajecten, naar inspirerende congressen en leerzame vakliteratuur in het nieuwe jaar. Dat positieve gevoel dat we ervaren, is een gevolg de fijne start die we doormaken met Gewoon goed lesgeven: 1 september 2023 startten we onder deze vlag onze samenwerking.

Sinds deze start is er veel moois op ons pad gekomen. We zijn blij met de warme contacten met o.a. Expertis, Edux en Uitgeverij Pica. We hebben een fantastische week gehad in Washington, waar we samen voor leraren van Nederlandse scholen in de VS en Canada een nascholingsweekend verzorgden. Natuurlijk bleef sightseeing niet achterwege en dompelden we ons onder in de kunst en cultuur van de stad en konden we eind van de week concluderen dat dit een zeer geslaagd ‘teamuitje’ was 😉. Het is inspirerend om te zien en horen dat ook over de grens mensen onze boeken lezen en gebruiken om hun lessen te optimaliseren en te denken in kansen in plaats van in beperkingen. Beiden hebben we de ervaring dat leraren over de grens niet alleen denken aan de beperkte onderwijstijd die er is op de Nederlandse school, maar juist kritisch kijken naar de invulling ervan: hoe kun je als leraar je invloed zo groot mogelijk laten zijn binnen de uren die je hebt? Die vraag wakkert een positieve vorm van leergierigheid en zelfreflectie aan. We hebben genoten en zijn dankbaar dat we dit mee mochten maken!

We reisden daarnaast wekelijks naar scholen in Nederland, genoten van een mooi Pica Onderwijscongres afgelopen september, werkten op de achtergrond verder aan onze website en samenwerkingen met partners. Ook zaten we samen bij Tjip de Jong om een podcast te maken over de valkuilen binnen het lesgeven en te praten over snelle oplossingen om het onderwijs te verbeteren. En in oktober was er een leessymposium wegens het verschijnen van Begrijpend lezen in een doorlopende lijn. We lazen gezamenlijk vakliteratuur en nodigden Hannah Bijlsma uit om ons te vergezellen tijdens een inspirerende lunch en te praten over curriculum, de rol van kennis, zaakvakonderwijs, bordwerk, tekstbegrip en tekstkwaliteit. We genieten ervan om te merken hoe de thema’s van onze boeken – over didactiek en effectief reken- en leesonderwijs – elkaar raken en we zoeken de diepte op in de gesprekken die we voeren. We zijn dankbaar voor waar we staan en wat de eerste maanden ons hebben gebracht!

Onze missie voortzetten
Met eenzelfde visie op onderwijs en een duidelijke missie willen we deze start voortzetten. We hopen dat álle leerlingen in Nederland effectieve lessen ontvangen in een prettig klassenklimaat, dat alle leerlingen goed worden onderwezen als het gaat om basisvaardigheden en kennisverwerving en dat alle leerlingen de basisschool in Nederland geletterd verlaten. Dát zijn volgens ons de sleutels naar een kansrijke en eerlijke toekomst voor elk kind.

Terugblikken op de pijnlijke uitkomst van de Pisa-resultaten doen we niet, daarover lees je meer in dit blog dat we eerder publiceerden. Wel willen we blijven benadrukken dat de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de resultaten van onze Nederlandse leerlingen niet ‘zomaar’ veranderen. We moeten samen aan de slag en effectieve aanpakken nóg meer centraal stellen. Niet enkel op scholen die dit al voor elkaar weten te krijgen, want we gunnen méér leerlingen in Nederland een stevige basis. We hopen in 2024 goede voorbeelden een podium te bieden (binnenkort leuk nieuws!) en leraren te stimuleren om van elkaar te leren. Ook willen wij zelf blijven leren en ontwikkelen, we zullen ons best doen om veel te lezen, op de hoogte te blijven van inzichten uit de wetenschap en deze met jullie te delen in onze nascholingen.

Lezend het jaar 2024 in!
Zonder dus de verdrietige staat van ons onderwijs inhoudelijk toe te lichten, willen we vanuit een positieve verwachting voor het nieuwe jaar dat voor ons ligt graag boekentips met je delen die jou of je team kunnen helpen om samen verder te bouwen aan kwalitatief goed onderwijs voor alle leerlingen. Natuurlijk zijn er (veel!) meer goede onderwijsboeken naast de titels die we noemen. We geven leestips die aansluiten bij ons expertisegebied.

Cognitieve leerpsychologie, leren en (belang) van een kennisrijk curriculum
1. Why don’t Students Like School – Daniel Willingham
2. Why Knowledge Matters – E.D. Hirsch
3. Wetenswaardig – Erik Meester

Didactiek en effectief lesgeven
4. The Truth about Teaching – Greg Ashman
5. Responsive Teaching – Harry Fletcher-Wood
6. Feedback in de klas – Stijn Vanhoof en Geert Speltincx
7. Expliciete Directe Instructie 2.0 – Marcel Schmeier

Effectief lees- en kennisonderwijs
8. The Reading Mind – Daniel Willingham
9. Reading Instruction that Works – Tim Pressley en collega’s
10. Begrijpend lezen in een doorlopende lijn – Marita Eskes

Op naar een inspirerend, leerzaam en leesrijk jaar! Lees je in 2024 met ons mee?

 

Afbeelding: ИринаЯ, Wikimedia.