31 augustus 2024

door Marita Eskes en Marcel Schmeier

Gewoon goed lesgeven is jarig!

Een jaar geleden kondigden wij onze nieuwe stap aan: Gewoon goed lesgeven was geboren. Vol energie en met een heldere gezamenlijke visie op onderwijs begonnen wij onze onderneming. Inmiddels is het wederom 1 september en kijken we dankbaar en trots terug op ons eerste jaar. Waar deze dag vorig jaar spannend was omdat we onze nieuwe uitdaging deelden met de wereld, is 1 september dit jaar een dag om te vieren en stil te staan bij wat er zoal op ons pad kwam.


Foto: Wikimedia, Juliescribbles (CC BY-SA 4.0)

Veel scholen wisten ons in het afgelopen jaar te vinden
als het gaat om begeleiding bij het didactisch handelen

Veel scholen wisten ons in het afgelopen jaar te vinden als het gaat om begeleiding bij het didactisch handelen, het leesonderwijs maar ook rondom rekenen en zaakvakken (kennis van de wereld). We werken bewust samen met scholen aan het versterken van de basisvaardigheden, omdat we van mening zijn dat basisvaardigheden onmisbaar zijn voor de verdere ontwikkeling van leerlingen. Zowel de persoonlijke als schoolse ontwikkeling van leerlingen wordt sterk beïnvloed door de stevige basis die wordt gelegd op school. Geletterd én gecijferd zijn maakt dat leerlingen een eerlijke kans hebben om in deze maatschappij te kunnen participeren. Al het andere leren leunt op het goed kunnen lezen.

Een heldere visie
Voor ons geen poespas, en geen hypes: we kozen – én kiezen nog steeds – voor een duidelijke focus op een stevige basis voor álle leerlingen in Nederland. Om dat voor leerlingen te bewerkstelligen, zijn er schoolteams nodig die vanuit een sterke pedagogische aanpak (met focus op een fijne en veilige sfeer en een gestructureerde leeromgeving) de leertijd optimaal weten te benutten en goed lesgeven hoog in het vaandel hebben staan. Daar houden wij ons met veel plezier mee bezig.

Daarmee zeggen we niet dat er altijd slechts één beste manier is, één beste methode. We helpen leraren hun onderwijskundige en vakinhoudelijke kennis uit te breiden en passend bij de school, de klas en de les die wordt gegeven gebruik te maken van effectief (didactisch) gereedschap. We helpen leraren om effectieve keuzes te maken in de klas en hun leerlingen het beste te bieden en stimuleren het borgen van de verandering of verbetering, omdat een duurzame ontwikkeling altijd wenselijk is.

De hoogtepunten
We zijn natuurlijk trots op het feit dat we veel schoolteams hebben mogen begeleiden, maar willen ook onze dank uitspreken aan iedereen die vertrouwen in ons had, heeft en ons heeft benaderd. We kijken terug op interessante begeleidingstrajecten, op een fantastische reis naar Washington waar we in oktober 2023 samen leraren van Nederlandse scholen in Amerika en Canada mochten nascholen (en natuurlijk bekeken we de stad: als je er dan toch bent…  😉).

Durf het anders te doen dan ervoor,
als dat zorgt voor (nóg) beter onderwijs

Samen waren we ook aanwezig op congressen zoals het Pica Onderwijscongres en ResearchED. Het boek Begrijpend lezen in een doorlopende lijn verscheen in oktober, van EDI 2.0 verscheen in het afgelopen jaar de 11e druk en ook van Technisch lezen in een doorlopende lijn en Effectief rekenonderwijs op de basisschool verscheen weer een herdruk: inmiddels zijn er van beide titels ieder ruim 12.500 exemplaren verkocht! We mochten aanschuiven bij podcastmakers Tjip de Jong (Tjipcast) Sabeth van Duin en Roxanne Vermeulen (Niet lullen maar lesgeven) en Ad Verbruggen (De Nieuwe Wereld) en er was een ontmoeting met minister Marielle Paul.

Om onze ontwikkeling op peil te houden riepen we de duo-dagen in het leven: studiedagen voor twee, waarbij telkens een lunchgast werd uitgenodigd. We spraken Hannah Bijlsma, Freek Turlings en Tjip de Jong. Gezamenlijk lazen we vakliteratuur en gingen we hierover in gesprek. Dit schooljaar trappen we volgende week af met lunchgast Suzanne Bogaerds om in gesprek te gaan over tekststructuren. Samen ontstond er ook een leuk nieuw plan(netje), waarover later meer.

Elke dag een beetje beter
Vol energie starten we met het tweede jaar van Gewoon goed lesgeven: 2024-2025 staat voor de deur. We wensen jullie een gezond, leerzaam en goed schooljaar toe. Of je nu lesgeeft aan een klas leerlingen, leidinggeeft aan een schoolteam of leraren ondersteunt: maak er iets van. Durf de regie te pakken, je vak onder de loep te nemen en je kennis uit te breiden. Durf het anders te doen dan ervoor, als dat zorgt voor (nóg) beter onderwijs. Ook als dat betekent dat er oefening nodig is. Niemand leert een vak in één dag. Lesgeven is een ambacht, lesgeven is vakmanschap. Niemand, ook wij niet, doet het elke dag perfect, maar hopelijk wel elke dag een beetje beter.

Onze leerlingen in Nederland verdienen dat. Een mooi jaar gewenst!

Marcel en Marita

Niemand doet het elke dag perfect, maar hopelijk wel elke dag een beetje beter